LT RU
Pradžia   »   Naujienos

Naujienos

Žemo slenksčio paslaugų kabinetas Klaipėdoje: paslaugų plėtra padėtų išlaikyti ir pritraukti naujus klientus 2016-08-18

Klaipėdos psichikos sveikatos centro Žemo slenksčio paslaugų stacionaraus kabineto socialinė darbuotoja, koalicijos „Galiu gyventi“ narė Snieguolė Dapšienė sako, kad klientų – švirkščiamųjų narkotikų vartotojų (toliau – ŠNV), skaičius išlieka toks pat jau eilę metų. Tačiau klientų apsilankymų skaičius svyruoja dėl įvairių priežasčių. Vienus klientus keičia kiti: dalis patenka į gydymo programas ir reabilitacijas ar laisvės atėmimo vietas (toliau – LAV), dalis išvyksta gyventi į užsienį ar kitą miestą, dalis - dėl kitų priežasčių nustoja lankytis kabinete (savarankiškai kuriam tai laikui nustoja vartoti švirkščiamąsias medžiagas, kreipiasi paslaugų į mobilų kabinetą, perkasi priemones vaistinėse ir t.t.). Tačiau į jų vietą ateina kiti asmenys: grįžta iš LAV, gydymo programų ar reabilitacijų ir „atkritę“ vėl kreipiasi pagalbos į kabinetą, grįžta iš užsienio ar persikelia gyventi iš kitų vietų vartojantys narkotikus asmenys, kreipiasi naujai pradedantys vartotojai, kurie išdrįsta atvykti į kabinetą pagalbos ir pan.
Vasaros mėnesiais klientų apsilankymai svyravo nuo 400 iki 500 apsilankymų per mėnesį. Pavyzdžiui, birželio mėnesį kabinete buvo sulaukta klientų 402 kartus, o liepos mėnesį – 515 kartų. Pirmą pusmetį kabinete apsilankė 22 nauji asmenys, kurie nebuvo anksčiau kreipęsi į jokią sveikatos gydymo įstaigą dėl narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimo. Snieguolė taip pat atkreipė dėmesį, kad į kabinetą vis dažniau ateina asmenys, kurie visai neseniai pradėjo švirkštis narkotikus (prieš pusę metų). Snieguolė sako, kad tai yra gerai, nes galima kuo anksčiau jiems suteikti reikiamą pagalbą. Tačiau tam, kad šiuos klientus išlaikyti ir pritraukti vis naujų ir/ar neseniai pradėjusių vartoti, kabineto paslaugų spektras, anot jos, yra per siauras. Snieguolės teigimu, gerai būtų patobulinti jau esamas paslaugas, t.y. dalinti daugiau ir kuo įvairesnių priemonių, tokių kaip vata, įvairių dydžių ir rūšių tvarsliava, pleistrai, elastinis bintas, tinkleliai, antiseptinės priemonės („Betadinas“, „Octeniseptas“ ir pan.), injekcinis vanduo. Pavyzdžiui, vieniems klientams reikia sterilių bintų ir siauresnių, o kitiems tinka ir nesterilūs, ilgesni. Vieniems klientams pleistrai gali būti per dideli, kitiems- per maži. Vieniems klientams yra tinkamas pleistras ar tamponas su marline medžiaga, o kitiems -su neaustine. Kabinete labai dažnai pageidaujama "Terumo" firmos švirkštų ir adatų, dėl labai geros jų kokybės. Nupirkti švirkštai yra pakankamai geri, tačiau ne visada jais klientai lieka patenkinti dėl bukesnių adatų ar skystį praleidžiančios švirkšto stūmoklio tarpinės. Arba kitas pavyzdys, jog kabinete turimi 1 ml. švirkštai su neatskiriamomis adatomis ne visiems klientams tinka. Tad yra klientų, kurie pageidauja 1 ml. švirkštų su nuimama adata, kurią galima pasikeisti į kitą, tinkamo dydžio adatą.
Taip pat gerai būtų turėti galimybę kabinete dalinti daugiau ir kelių firmų gamybos prezervatyvų, kuriuos klientai galėtų pasirinkti pagal dydį, rūšį (pagal poreikį). Labai reikėtų atnaujinti anksčiau vykdytą kabinete lytiškai plintančių infekcijų (LPI) profilaktikos programą, kurios dėka turėta galimybė ne tik dalinti geresnės kokybės prezervatyvus ir lubrikantus, bet ir vesti prevencinius mokymus, teikti įvairias konsultacijas sekso paslaugų teikėjoms bei moterims, turinčioms didesnę riziką užsikrėsti ir platinti ŽIV bei kitas LPI, patikrinti jas anonimiškai ir nemokamai, radus ligą, suteikti venerologo konsultaciją bei išduoti reikiamus vaistus ne tik ligonei, bet ir jos nuolatiniam lytiniam partneriui. Papildant paslaugų spektrą moterims, gerai būtų kabinete turėti ir dalinti nors kelis nėštumo patikrinimo testus.
Pritraukti naujų ir senai besikreipusių klientų turėtų hepatitų greitųjų testų, kurių kabinete ne visada turima, bei sifilio testų atlikimas. Galimybė pasitikrinti anonimiškai ir nemokamai dėl LPI, socialinės darbuotojos nuomone, yra svarbi ne vien moterims, bet ir vyrams. Tuberkuliozės pasitikrinimo galimybė, neapsunkinta sveikatos priežiūros įstaigose susidariusiomis eilėmis pas specialistus, taip pat galėtų būti, pasak Snieguolės, papildoma patraukli paslauga. Maisto krepšelių dalinimas, ypač moterims, auginančioms mažamečius, taip pat paskatintų dažniau užsukti moteris, kurioms galbūt švirkštų ne visada nereikia, tačiau tokia pagalba jas pritrauktų ir kitoms kabineto ir/ar sveikatos priežiūros paslaugoms. Tokia praktika kabinete išbandyta ir patikrinta, ir pasiteisino kaip gerai veikianti.
Iš pokalbių su klientais žinoma, kad jiems naudojant prastesnės kokybės ar ne tokius švirkštus, adatas ir kitas priemones, kurių jiems reikia, ŠNV tenka nusiminti, susierzinti ar gerokai susinervinti ir nusivilti kabinete gautomis priemonėmis, o tuo pačiu galimai ir kabinetu. O tai jau gali sumenkinti klientų pasitikėjimą ir kabineto darbuotojais. Darytina prielaida, jog tokios menkai pastebimos priežastys, kaip priemonės, neatitinkančios klientų poreikių, klientų atvykimą į kabinetą gali kuriam laikui atidėti, nuvėlinti ar net visai juos atitraukti nuo kabineto. Mokus, sąmoningas klientas, gali nuvykti į vaistinę ir nusipirkti švirkštų ir adatų, gal net ir geresnės kokybės (brangesnius), tačiau nemokus klientas, nebeturintis pinigų – gali imti iš kito asmens jau panaudotus švirkštus ir adatas, švirkštis jau panaudotais daug kartų. Bet blogiausia, kad švirkščiamųjų narkotikų vartotojui, bet kuriuo atveju, ar jis mokus ar ne, išlieka poreikis gauti švirkštimosi priemonių, tačiau jam nusprendus neatvykti į kabinetą, jis prarandama galimybę gauti nemokamai sterilių švirkštimosi priemonių, o tuo pačiu, ir kitų kabineto paslaugų, o darbuotojas netenka galimybės palaikyti ryšį su klientu ir teikti jam pagalbą, siekiant programos tikslų.
Tad visos klientams teikiamos žemo slenksčio paslaugos bei dalinamos prevencinės priemonės turėtų būti kokybiškos ir atitinkančios klientų poreikius. Per žemo slenksčio kabinetus su kokybiškesnėmis saugesnio vartojimo priemonėmis pasiekiamas didesnis skaičių ŠNV, kuriems pastarosios tiesiog yra būtinos, kol jie nėra apsisprendę nustoti vartoti narkotines ir psichotropines medžiagas. Nupirktos ir dalinamos tinkamos priemonės, atitinkančios kabinetų klientų poreikius, ir pakankamas jų kiekis, pritraukia didesnį jau esamų ir naujų klientų skaičių. Atitinkamai, kuo daugiau ir dažniau kabinetuose lankosi ŠNV, tuo daugiau jie gauna priemonių tam, kad neužkrėstų patys save ir kitus visuomenės narius, o taip pat – per dažnesnius ŠNV apsilankymus kabinetuose darbuotojai turi galimybių užmegzti ir palaikyti su jais glaudesnius ryšius, suteikti jiems reikiamą informaciją, mokymus, konsultacijas, nukreipimus į sveikatos priežiūros įstaigas ar kitas pagalbą teikiančias organizacijas ir t.t.

Kvalifikacijos kelimo kursai 2014-11-02

Kvalifikacijos kelimo kursai slaugytojoms

 

Klaipėdos psichikos sveikatos centras, VšĮ     
Įstaigos kodas: 141879453
Galinio Pylimo g. 3, LT-91231 Klaipėda

Tel. / faks. 8 (46) 41 00 31
El. paštas: info@kpsc.lt

 

Darbo laikas

 

I-V                          VI
8:00 - 20:00         9:00-13:00

                        

Žiūrėti didesnį žemėlapį